Friday, April 20, 2007

تواصل_قاعدة بيانات


الإخوة الأعزّاء
الموضوع دا أنا كتبته هنا رغبةً مني في تجميع أكبر قدر من الأصدقاء، ودا لأني بقالي فترة طويلة بعيد عن عالَم الإنترنت، ودا بيسبب لي ضيق وخنقة لإحساسي ببعدي عن كتير من أصدقائي... لأني جيت في وقت من الأوقات وسألت نفسي: لو عايز توصل لفلان، تعمل إيه؟؟؟ ولو عايز تكتب عن فلان، تكتب إيه؟؟؟
والمشكلة إن "فلان" بيبقى حد من الأصدقاء اتعرّفت عليه على النت، وبعدين غاب عني، أو غبت عنه، وماعدتش أعرف عنه أي حاجة.
أتمنى إن كل واحد من الأصدقاء -الشعراء على وجه الخصوص- يتكرم ويكتب في الصفحة دي أهمّ بياناته، يعني مثلاً يكتب:
الاسم، تاريخ الميلاد، المهنة أو الوظيفة إن وُجد، الإيميل، مجال الكتابة، أهم إنجازاته الأدبية، اللي أصدره من دواوين أو نُشر له من أعمال... وياريت يختم لنا هذه السيرة الذاتية المختصَرة بمقطوعة من شعره تعبِّر عنه.
أعتقد إن بالطريقة دي هيكون بيننا حالة جميلة من التواصل، نتمنّى إنها تفضل بيننا باستمرار...
وانا هابدأ بنفسي:


الاسم: محمود عبد الرازق جمعة.
تاريخ الميلاد: 19 سبتمبر 1980.
المهنة: مصحح لغوي.
البريد الإلكتروني:
gomahh@hotmail.com، rekhem2000@yahoo.com
الإنجازات الأدبية:
- المركز الأول على الجمهورية في مسابقة مؤسسة اقرأ الخيرية عام 2004م.
- المركز الثاني على الوطن العربي في مسابقة مجلة "تراث الإماراتية" في أبريل 2001م.
- المركز الأول على جامعات مصر في المسرح الشعري في أسبوع شباب الجامعات السادس في جامعة أسيوط فبراير 2003م.
- حصلت على المركز الأول على جامعات مصر في الشعر الفصيح في ملتقى الأدباء الشباب الأول في جامعة المنصورة يوليو 2004م.
- قُرِّرَ بعض من قصائدي الشعرية في كتاب "المدخل إلى علمي العروض والقافية" لتعليم فنّ العروض مقرَّر على بعض دفعات قسم اللغة العربية بكليتَي التربية بجامعة المنصورة وجامعة عين شمس.
- نُشر لي بعض الأعمال في المجلات والجرائد المصرية والعربية مثل مجلة "الثقافة الجديدة" ومجلة "تراث" الإماراتية" وجريدة "الأهرام الدولي".
- لي ديوان فصحى بعنوان "لا تعذريني" عام 2005م.
ممّا كتبت:
إذا عاتَبْتِنِي
لا تَعْذُرِينِي
وإِنْ أَبْصَرْتِ دَمْعِي
لا تَلِينِي
وكُونِي مِثْلَمَا قَدْ كُنْتِ دَوْماً
فُؤَاداً
لا يُعَذِّبُهُ أَنِينِي
كَأَنَّكِ آهَةٌ
دُونَ انْتِهَاءٍ
يُسَطِّرُهَا الزَّمَانُ
عَلَى جَبِينِي
فَأُبْحِرُ فِي الْعُيُونِ
بِلا شِرَاعٍ
وأَرْجِعُ
والنَّدَامَةُ فِي عُيُونِي
كَأَنِّي قُدَّ قَلْبِي مِنْ خَطَايَا
وأَنَّكِ
لَسْتِ مِنْ مَاءٍ وَ طِينِ

9 comments:

محمد مصطفى said...

مبروك المدونة يا محمود
و أنا مش عارف إيه إصرارك على إن إنت رخم رغم إن المواقف القليلة اللي ما بينا بتقول غير كده
عامة ألف مبروك يا باشا و أشوفك في القريب

alrekhem said...

يعني يا محمد يا مصطفى أقول لك تحطّ بياناتك كلها علشان التواصل، تقوم تقول لي إني مش رخم؟؟؟
بذمتك ينفع كده؟ أعمل دعوة للتواصل، تقوم تغلط فيّا؟! عموماً يا عمّ الله يسامحك، ,برضه مستني بياناتك

handoola said...

طيب يا سيدي
أنا هأكون أول واحد يحط بياناته يمكن تبطل تشرب شاي أو تستنى لما آجي أشربه معاك
الاسم : إبراهيم محمد إبراهيم علي عبد الجليل الحندولة
اسم الشهرة : إبراهيم حندولة
مواليد : 11/6/1975
بكالوريوس طب المنصورة
شاعر فصحى ...وعامية

alrekhem said...

الريس حندولة!!!
آخر واحد كنت متوقع إنه يردّ، عشان دايماً بيتأخر في المواعيد...
منوّرني يا ريس، ويا رب دايماً... وعقبال الباقيين...
يلاّ بسرعة عشان الشاي مايبردش.

رانيا منصور said...

طيب يا محمود بيك !
أنا الحقيقة ماناوياش احط بيانات يعني

بس اهو
نساعدوك بردو في حوار "التواصل" ده..

رانيا منصور
raniamansour.egyblogs.com

أي خودعة !

آه..

حلوة المقطوعة اللي حاططها دي أوي
بجد حلوة

سلام..

alrekhem said...

تسلمي يا رانيا، وربنا يخليكي للغلابة أمثالي تساعديهم وتاخدي بإيديهم لغاية ما يلاقوا كده أكتر من سبع ردود على موضوعاتهم...
يلاّ، من قدّم شيء بيداه التقاه، وهنيّالك يا فاعل الخير والثواب، وحسنه قليله تمنع بلاوي كتيره، وما دايم إلاّ وجه الله...
بس
كفاية كده رخامة

Anonymous said...

ازيك يا رخم

:)


حلو موضوع التواصل ده يا محمود


بيفكرني باللمللبي لما قال :نتلاقى ذهنيا...


بتروح التكعيبة ؟؟؟

alrekhem said...

أيوه يا خالد باروح التكعيبة، لكن السؤال دا ماله بقاعدة البيانات؟

samar shehab said...

على فكره انت فعلا رخم ولا تزعل نفسك وكمان كل واحد وعارف نفسه بس ان كنت انت رخم فانا ارخم منك وممكن اخليك تكره نفسك من كتر الرخامه